Subanallah....mudah mudahan anak ini akan menjadi anak yang solehah...ameen..
Program ini, tengok je dah tahu kan..dari Indonesia..
Malaysia bila lagi ya...Bak kata pengirim Youtube..
"kita nak masuk syurga, bukan neraka"
sama-sama la kita muhasabah diri ya...
Read More......
AMALAN SUPAYA ANAK TIDAK DEGIL (sesuai juga utk org yg rapat dgn kita spt isteri @ suami)

Bismillahirrahmanirrahim, Assalamu'alaikum...


1. Semasa anak, isteri @ suami kita sedang tidur inilah waktu yang paling sesuai terutamanya diwaktu dua pertiga malam, kerana fikiran bawah sedarnya (subconscius mind) adalah paling optimum ketika ini. Yang tidur hanyalah conscius mind (minda sedar).


2. Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dan kemudian sentuhlah dengan halus ibu jari anda ke ubun-ubun orang yang ingin anda nasihati.

3. Semasa ibu jari diatas ubun-ubun selawatlah ke atas junjungan Nabi Muhammad dan bacalah surah al fatihah. Kemudian terus dengan berzikir didalam hati dan jangan putuskan zikir anda.



4. Angkat ibu jari anda, kalau boleh janganlah diputuskan zikir didalam hati dan bercakaplah dengan suara yang agak perlahan agar tidak sampai mengejutkanya. Beritahulah apa yang ingin anda beritahunya. Kebiasaannya nasihatinya agar tidak selalu melewatkan solat, banyakkan berselawat, banyak bersabar.
Nasihatilah orang yang anda sayangi dengan apa sahaja nasihat yang anda inginkan. Jangan putuskan zikir anda, supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihat anda.



5. Anda akan dapat melihat reaksi yang dia sedang menerima pernyataan anda iaitu kelopak matanya bergerak-gerak. Insyallah anda berjaya dengan kaedah ini dengan pertolongan Allah SWT.


Pernah di zaman Imam Abu Hanifah (Hanafi An Nu'man), seseorang pernah bertanya kepada bapa Imam Abu Hanifah. "Tuan, bagaimanakah tuan mendidik Hanafi sehingga begini istimewa jadinya. Jawab bapa Imam Abu Hanifah "saya didik Hanafi 40 tahun sebelum dia dilahirkan". Kalau didengar pernyataan ini tentu aneh bagi kita bukan. Bagaimana mungkin manusia yang belum dilahirkan sudah dididik. Namun apa yang ingin disampaikan oleh Tsabit (bapa Imam Abu Hanifah) ialah dia sendiri telah diasuh, manakala isterinya juga sudah dididik dan Hanafi sendiri sudah dididik sejak dari kandungan lagi.


*Mengikut logik akal, acuan yang bulat mana mungkin menghasilkan kuih segiempat. Begitu juga dengan anak dan isteri kita. Mereka adalah cermin kepada diri kita sendiri.


Diambil dari Portal Muslimah:
http://hanan.com.my/article.php?sid=1702

Read More......
Bismillahirrahmanirrahim, Assalamu'alaikum...

Pada suatu hari, Luqmanulhakim mengajak anaknya keluar ke pasar. Beliau mengenderai seekor keldai manakala anaknya pula mengekorinya dengan berjalan kaki.

"Teruknya orang tua ini, anaknya yang kecil dibiarkan berjalan kaki sedangkan dia bersenang-lenang menunggang keldai," kedengaran suara dari sekumpulan manusia yang melihat mereka.
"Wahai anakku, dengarkah engkau apa yang mereka perkatakan itu?" tanya Lukmanul Hakim kepada anaknya.

"Dengar ayah," jawab anaknya sambil mengangguk-anggukkan kepalanya.

"Sekarang engkau naiklah ke atas keldai ini, biar ayah menariknya," katanya sambil mengangkat anaknya ke atas belakang keldai.

"Nampakkah kalian betapa anak yang tak pandai mengenang budi ayahnya yang sudah tua. Disuruhnya ayahnya menarik keldai sedangkan dia yang masih muda menunggangnya, sungguh tidak patut," kata sekumpulan manusia lain yang mereka temui di tengah, perjalanan.

"Dengarkah engkau apa yang mereka perkatakan?" tanya Lukmanul Hakim kepada anaknya.

Anaknya mengiyakan pertanyaannya itu.

"Sekarang engkau turun dari keldai ini, dan kita sama-sama berjalan kaki," kata Lukmanul Hakim. Anaknya segera turun dari keldai.

Tak berapa lama kemudian mereka bertemu pula dengan sekumpulan manusia yang lain. "Alangkah bodohnya orang yang menarik keldai itu. Keldai untuk dikenderai dan dibebani dengan barang-barang, bukan untuk diseret seperti lembu dan kambing," kata mereka.
"Dengarkah engkau apa yang mereka kata?" tanya Lukmanul Hakim kepada anaknya lagi.

"Dengar ayah."

"Kalau begitu marilah kita berdua naik ke atas belakang keldai ini,"

Tidak berapa lama selepas itu mereka terdengar perbualan sekumpulan orang yang lain pula. "Sungguh tidak bertimbang rasa mereka ini, keldai yang kecil ditunggangi berdua!" kata mereka.
Lukmanul Hakim lalu bertanya kepada anaknya, "Adakah engkau dengar apa yang mereka perkatakan?"

"Ya ayah, saya dengar."

"Kalau begitu marilah kita dukung keldai ini," kata Lukmanul Hakim

Dengan bersusah payah mengikat keempat-empat kaki, akhirnya mereka berjaya mendukung keldai itu. Dan dalam keadaan itu jugalah mereka mula berjalan, dengan bebanan menanggung seekor keldai. Apabila orang ramai melihat gelagat mereka berdua, mereka ketawa terbahak-bahak. "Ha! ha! ha! Hei! Lihatlah orang gila mendukung keldai!"

"Dengarkah engkau apa yang mereka katakan?" dia bertanya kepada anaknya lagi.
"Dengar ayah," jawab anaknya.

Mereka meletakkan keldai itu ke tanah. Beliau pun menyatakan hikmah di sebalik peristiwa tadi, "Anakku, begitulah lumrah manusia. Walau apapun yang engkau lakukan, engkau tidak akan terlepas dan kata-kata mereka. Tak kira benar atau salah, mereka tetap akan mengata."
"Ingatlah anakku bila engkau bertemu kebenaran janganlah engkau berubah hati hanya kerana mendengar kata-kata orang lain. Yakinlah dengan diri sendiri dan gantung harapanmu kepada Allah."


maka...sekiranya apa yang kita lakukan itu bertepatan dengan syariat....ikhlas kerana mencari redha ALLAH semata2....mengapa perlu
memikirkan kata2 manusia....jadikanlah kisah luqmanulhakim ni sebagai iktibar...semoga kita istiqamah dengan pegangan kita...

Barangsiapa mencari keredhaan Allah dengan marahnya manusia, nescaya dia dicukupkan oleh Allah dari perbelanjaan manusia dan Barang siapa mencari keredhaan manusia dengan kemarahan Allah nescaya dia akan diserahkan oleh Allah kepada manusia.

WALLAHUA'LAM Read More......
Demam Malaysian Idol
Disebuah majlis akad nikah, pengantin lelaki bernama Hassan (budak jaga lembu - bukan nama sebenar) :

Kadi : Hassan...
Pengantin Lelaki : Saya ustaz...
Kadi : Dengar baik2 ya Hassan...."Aku nikahkan akan dikau dengan si Polan binti Polan dengan mas kahwinnya RM 80 tunaiii"
Pengantin Lelaki : "Aku terima nikahnyaa si Polan binti si Polan dengan mas kahwinnya RM 80 tunaiiii"
Kadi : Sah ? (ditanya kpd saksi pertama)
Saksi Pertama : Sah
Kadi : Sah ? (ditanya kpd saksi kedua)
Saksi Kedua : Sah
Kadi : Sah ? (ditanya kpd saksi ketiga)
Saksi Ketiga : Errrr....lontaran suara awak tidak jelas...saya tak dengar apa yg awak cakap....pitching berterabur ke laut..jiwa awak kosong...takde feel.... low note tak sampai, high note awak takde kawalan.. sepatutnya ditahan..falseto lemah...

p/s: Kini semuanya ingin menjadi pengkritik.. .


======================================================================


Wanita dan Lelaki Tua
Seorang wanita sedang berjalan menuju kearah seorang lelaki tua yang sedang berehat di serambi rumahnya. Setelah tiba, wanita itu berkata, " Saya tengok encik ni ceria aje. Apa rahsia yang menyebabkan encik panjang umur dan sentiasa ceria?"

"Takde rahsia apa pun. Cuma saya merokok 3 kotak besar sehari, minum arak, makan makanan berlemak, makanan segera dan tak pernah sekalipun bersenam", kata lelaki itu.

"Wah! Hebatnya encik", kata wanita itu. "Berapa usia encik sekarang?

"Dua puluh empat."


============================================================================

Seorang lelaki telah menginap di sebuah hotel di KL. Terdapat sebuah komputer di dalam bilik hotel itu. Dia pun mengambil keputusan untuk menghantar e-mail kepada isterinya.

Malangnya, dia telah tersalah taip alamat e-mail isterinya dan tanpa mengetahui kesilapan itu, dia pun terus menghantar e-mail tersebut. Di sebuah rumah di Kedah pula, seorang janda baru sampai ke rumahnya selepas pulang daripada majlis pengebumian suaminya. Janda tersebut mengambil keputusan untuk menyemak e-mailnya untuk melihat sekiranya terdapat mesej daripada saudara-mara dan teman-temannya. Selepas membaca e-mail pertama itu si janda tersebut pun pengsan. Anak lelaki janda tersebut pun bergegas ke bilik ibunya dan mendapati ibunya terlentang di lantai dan dia pun membaca mesej di dalam skrin komputer:


To : Isteri kesayanganku
Date : 16 May 2002

Subject : Abang telah selamat sampai

Abang tahu Sayang pasti akan terkejut dengan kehadiran mesej ini. Mereka telah menyediakan komputer di sini pada ketika ini dan kita boleh menghantar e-mail kepada sesiapa sahaja terutama insan kesayangan kita.

Abang telah selamat sampai dan telah menginap dengan aman di sini. Abang lihat semuanya telah di sediakan di sini untuk kedatanganmu pada hari esok.Semoga berjumpa denganmu nanti, Sayang. Abang harap perjalananmu ke sini nanti lebih bermakna seperti apa yang telah Abang lalui ketika ini.


============================================================================

Teliti itu penting!
Sekumpulan pelajar perubatan berkumpul untuk melihat seorang pensyarah melakukan pemeriksaan ke atas satu mayat..mereka berkumpul mengelilingi tempat mayat itu diletakkan..

"Dalam bidang perubatan, ada 2 kualiti yang sgt penting untuk menjadi seorang doktor", kata pensyarah itu.

"Pertama.., kamu semua tidak boleh jijik melihat mayat", katanya...sebagai contoh, pensyarah itu mencucuk satu jarinya ke dalam mulut mayat, menariknya semula dan menjilat jarinya itu.

"Sekarang, cuba kamu buat", kata pensyarah itu.

Selepas beberapa ketika, barulah mereka mengikut apa yang mereka lihat. Seorang demi seorang memasukkan jari ke mulut mayat dan menjilatnya. Apabila semua pelajar selesai, pensyarah itu memandang ke arah mereka dan berkata....

"Kualiti kedua yang sangat penting adalah pemerhatian yang tajam. Seperti tadi....saya memasukkan jari hantu tetapi menjilat jaritelunjuk. ....

SEKARANG.... .TUMPUKAN PERHATIAN... ..PAHAM!!! !!

Read More......
Mula kisahnya begini:


Cerita 1

Suami : Kenapa Sayang menangis?
Isteri: Saya telah baca sebuah buku. Sad
endinglah bang..
Suami : Buku apa?
Isteri: Buku bank abanglah..

=====================================

Cerita 2

Ada la seorang lelaki datang ke sebuah rumah
untuk meminta derma. Derma untuk rumah
orang-orang tua. Seorang budak pun membuka pintu.

Budak : Derma ape bang?
Lelaki : Derma untuk rumah orang-orang tua. Adik
ada apa-apa untuk didermakan?
Budak : Nanti jap saya ambilkan atuk saya.
Lelaki : ?????

=====================================

Cerita 3

Tunang Farid, Siti menelefonnya untuk memutuskan
pertunangan mereka.

Farid : Mengapa?
Siti : Saya dah bosan ngan awak. Saya dah ada
teman baru. Sebelum tu awak mesti kembalikan
semua gambar saya.
Farid : Ok. Tapi saya tak ingatlah yang mana satu
gambar awak, Nanti awak pilihlah sendiri. Yang
selebihnya kembalikan kepada saya.
Siti : Erkkkkkk........ Benci .........

======================================
Cerita 4

3 org menaiki motor dan ditahan polis trafik.
Namun pemandu motor tersebut tidak berhenti.
Katanya, 'Tak Muat Dah Tok, Kami dah bertiga!!!

======================================
Cerita 5

Seorang Tok Batin baru membeli motorsikal Honda
dan kebetulan pada jalan pulang terserempak
dengan kawanya yang ingin menumpang, lalu
ditumpangkan kawanya itu.

Dalam perjalanan kawannya merasakan Tok Batin
hanya mengunakan gear 1 sahaja lalu bertanyalah
kawanya itu,

Kawan Tok Batin : Kenapak kamu hanya pakai gear 1
sahaja.
Tok Batin : Kalau rosak 1 gear ada 2 lagi gear.
Kawan Tok Batin : ????????

========================================
Cerita 6

Seorang posmen yang datang menghantar surat ..

Posmen: "Assalamualaikum"
En. Sameon: "Walaikumsalam"
Posmen: "Ni rumah encik Sameon ye?
En. Sameon: "Ya saya"
Posmen: "Poning kepala saya mencari alamat rumah
encik ni"
En. Sameon: "Buat susah aje encik nie! Apasal tak
pos aje?!!"
Posmen: "Betul jugak yer!???"

========================================
Cerita 7

Orang Asli Dan Polis

Orang asli : "Selamat pagi tuan"
Polis : "Selamat pagi"
Polis : "Apa hal?"
Orang asli : "Saya nak buat repot tuan"
Polis : "Fasal apa tu?"
Orang asli : "Kawan saya di baham harimau"
Polis : "Pukul berapa?"
Orang asli : "Dia tak pukul, terkam ..."
Polis :"Habis?..."
Orang asli : "Tak habis, tinggal kepala.."

=========================================
Cerita 8

Seorang lelaki pergi ke klinik mata. Setelah
matanya diperiksa, dia bertanya:

"Doktor, lepas pakai cermin mata nanti, boleh ke
saya membaca macam orang lain?"

"Dah tentu" jawab doktor.

"Oh, gembiranya. Dah lama saya buta huruf,
akhirnya boleh juga saya membaca," kata lelaki
itu dengan riang.

=========================================
Cerita 9

Sebaik sahaja mengambil tempat duduk di ruang
menunggu sebuah klinik, Shan terpandang Amin
sedang menangis teresak-esak. Dia segera
mendekati Amin.

Shan : Kenapa menangis?
Amin : Saya datang untuk ujian darah.
Shan : Awak takut ke?
Amin : Bukan itu sebabnya. Semasa ujian darah
dijalankan, mereka telah terpotong jari saya.

Mendengarkan penjelasan Amin, Shan pula menangis.

Amin : Eh, kenapa pula awak menangis?
Shan : Saya datang untuk ujian air kencing...

=========================================
Cerita 10

Seorang atok membawa cucunya ke pejabat pos untuk
menghantar surat.

Cucunya bertanya bila melihat atoknya memasukkan
surat ke dalam tong berwarna merah.

"Atok buat apa tu?".

"Atok bagi surat kat kawan atok, cu!" jawab
atoknya.

Cucunya bertanya lagi, "Apa bangang sangat kawan
atok duduk dalam tong merah tu?"

========================================
Cerita 11

Seorang pegawai polis masuk ke bilik mayat sebuah
hospital untuk menyiasat punca kematian tiga
lelaki sekaligus. Selepas memeriksa mayat-mayat
itu, dia bertanya kepada penjaga bilik mayat
berkenaan.

Polis : "Mengapa ketiga-tiga mayat tersenyum?"

Penjaga : "Lelaki pertama sedang bersanding,
apabila tiba2 diserang strok. Lelaki kedua pula
khabarnya menang loteri dan mati serangan sakit
jantung manakala yg ketiga disambar petir."

Polis : "Hah! Kenapa disambar petir pun
tersenyum?"

Penjaga : "Masa tu dia ingat orang sedang ambil
gambarnya!"


Begitulah al-kisahnya..
Read More......
Bismillahirrahmanirrahim, Assalamu'alaikum...

"Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi." (Q.S Al Furqan:53)

Jika Anda termasuk orang yang gemar menonton rancangan TV
`Discovery' pasti kenal Mr.Jacques Yves Costeau, ia seorang ahli oceanografer dan ahli selam terkemuka dari Perancis. Orang tua yang berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke perbagai dasar samudera di seantero dunia dan membuat filem dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk ditonton di seluruh dunia.

Pada suatu hari ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba ia menemui beberapa kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingny
a, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya.

Fenomena ganjil itu memeningkan Mr. Costeau dan mendorongnya untuk mencari penyebab terpisahnya air tawar dari air masin di tengah-tengah lautan. Ia mulai berfikir, jangan-jangan itu hanya halusinansi atau khalayan sewaktu menyelam. Waktu pun terus berlalu setelah kejadian tersebut, namun ia tak kunjung mendapatkan jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil tersebut.



Sampai pada suatu hari ia bertemu dengan seorang profesor muslim, kemudian ia pun menceritakan fenomena ganjil itu. Profesor itu teringat pada ayat Al Quran tentang bertemunya dua lautan ( surat Ar-Rahman ayat 19-20) yang sering diidentikkan dengan Terusan Suez . Ayat itu berbunyi "Marajal bahraini yaltaqiyaan, bainahumaa barzakhun laa yabghiyaan.. ."Artinya: "Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembus." Kemudian dibacakan surat Al Furqan ayat 53 di atas.

Selain itu, dalam beberapa kitab tafsir, ayat tentang bertemu
nya dua lautan tapi tak bercampur airnya diertikan sebagai lokasi muara sungai, di mana terjadi pertemuan antara air tawar dari sungai dan air masin dari laut. Namun tafsir itu tidak menjelaskan ayat berikutnya dari surat Ar-Rahman ayat 22 yang berbunyi "Yakhruju minhuma lu'lu`u wal marjaan" ertinya "Keluar dari keduanya mutiara dan marjan." Padahal di muara sungai tidak
ditemukan mutiara.



Terpesonalah Mr. Costeau mendengar ayat-ayat Al Qur'an itu, melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam. Al Qur'an ini mustahil disusun oleh Muhammad yang hidup di abad ke tujuh, suatu zaman saat belum ada peralatan selam yang canggih untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di kedalaman samudera. Benar-benar suatu mukjizat, berita tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam
akhirnya terbukti pada abad 20. Mr. Costeau pun berkata bahawa Al Qur'an memang sesungguhnya kitab suci yang berisi firman Allah, yang seluruh kandungannyamutlak benar. Dengan seketika dia pun memelu
k Islam.

Allahu Akbar...! Mr. Costeau mendapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan. Maha Benar Allah yang Maha Agung. Shadaqallahu Al `Azhim.Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dikaratkan oleh air." Bila seorang bertanya, "Apakah caranya untuk menjadikan hati-hati ini bersih kembali?" Rasulullah s.a.w. bersabda, "Selalulah ingat mati dan membaca Al Quran."

Jika anda seorang penyelam, maka anda harus mengunjungi Cenote Angelita , Mexico . Disana ada sebuah gua. Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air asin, lalu anda dapat melihat sebuah "sungai" di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun daunan.



Setengah pengkaji mengatakan, itu bukanlah sungai biasa, itu adalah lapisan hidrogen sulfida, nampak seperti sungai... luar biasa bukan? Lihatlah betapa hebatnya ciptaan Allah SWT.
Read More......


Bismillahirrahmanirrahim, Assalamu'alaikum...

Solat..selalu saja kita pandang ringan pada solat kan..tambahan bila tengah penat, balik kuliah, balik kerja, tak pun tengah jalan2 kat shopping complex..pasti terselit hasutan "adui, malasnye nak solat..nanti la kat umah qada, leceh la..penat, ramai orang".

Subanallah..mudah sekali alasan kita kan..

Tapi tahukah sahabat, apa bahana kelalaian tersebut?

Bahana Meninggalkan Solat Fardu Lima Waktu


Subuh Allah SWT akan mencampakkannya kedalam neraka Jahannam selama 60 tahun. Sahabat sekalian, 1 tahun di akhirat tidak sama dengan dunia. Jika 1 tahun di dunia kita sudah rasa agak lama, di akhirat 1 tahun bersamaan dengan 60,000 tahun di dunia. MasyaAllah. 7 keturunan kita pun belum lepas 1 tahun jika kita hidup di akhirat.

Zuhur Dosa sama seperti membunuh 1000 orang muslim. Sedangkan membunuh seorang orang Islam pun kita akan dicampakkan ke neraka, bayangkan kita telah membunuh 1000 orang muslim. Betapa azabnya kita. Begitu mudah kita mencari dosa tersebut hanya dengan meninggalkan solat Zuhur yang mana jika dilakukan, 15 minit pun tak sampai.

Asar Dosa sama seperti meruntuhkan Ka’abah. MasyaAllah, sanggupkah kita meruntuhkan kiblat umat Islam? Renungkan berapa kali sudah kita meninggalkan solat asar dengan sengaja? Dan renungkan juga berapa kali sudah kita meruntuhkan Ka’abah.

Maghrib Dosa sama seperti berzina dengan ibubapa sendiri. Saya tak sanggup nak menyedarkan diri saya dengan lebih panjang akan dosa meninggalkan solat maghrib ini. Rasa amat bersalah dengan ibu saya sendiri.

Isyak Allah SWT berseru kepada mereka “Hai orang yang meninggalkan solat Isyak, bahawa Aku tidak lagi redha engkau tinggal dibumiKu dan menggunakan nikmat-nikmatku, segala yang digunakan dan dikerjakan adalah berdosa kepada Allah SWT.”

Sahabat sekalian, ketika anda membaca artikel ini anda masih menyedut udara untuk bernafas. Adakah udara itu diredhai Allah SWT? Jika Allah mengenakan charge RM10 setiap kali kita menyedut udara, sudah tentu baru ramai antara kita yang akan tersedar dari tidur.

Artikel ini adalah artikel berpesan-pesan pada diri saya yang hina ini. Ya Allah, ampunkan dosa-dosa kami. Kuatkanlah iman kami dan cekalkan hatiku untuk mencari jalan kebanaran yang Kau redhai. Amin ya Rabbal Alamin.

Sahabatku sekalian, bangunlah dari tidur. Sembahyanglah kamu sebelum kamu yang disembahyangkan.

Sahabat, sama-sama kita tanam satu kesedaran yang berpanjangan. Bayangkan kita kini berada di hadapan api neraka. Baru kita nak menyesal tetapi apakan daya, semuanya sudah terlambat. Dunia dah makin tua. Esok lusa kiamat akan tiba. Sempatkah kita? Renung-renungkan sahabat.

##########################################################################

Jika anda mempunyai masa yang lebih untuk meneruskan bacaan, maka kami berharap dapatlah kita sama-sama membaca azab Allah kepada kita samaada kita sedar atau tidak.

Antara azab bagi mereka yang meninggalkan solat:

Dunia

1. Allah SWT menghilangkan berkat dari usaha dan rezekinya.
2. Allah SWT mencabut nur orang-orang mukmin (soleh) daripada (wajah) nya.
3. Dia akan dibenci oleh orang-orang yang beriman.

Sakaratul Maut

1. Ruh dicabut ketika ia berada didalam keadaan yang sangat haus.
2. Dia akan merasa amat azab/pedih ketika ruh dicabut keluar.
3. (su’ul khatimah)
4. Dia akan dirisaukan akan hilang imannya.

Alam Barzakh

1. Dia akan merasa susah (untuk menjawab) terhadap pertanyaan (serta menerima hukuman) dari Malaikat Mungkar dan Nakir yang sangat menggerunkan.
2. Kuburnya akan menjadi cukup gelap.
3. Kuburnya akan menghimpit sehingga semua tulang-tulang rusuknya berkumpul (seperti jari bertemu jari)
4. (Siksaan binatang-binatang bisa seperti ular, kala jengking dan lipan)

Hari Qiamat

1. Hisab keatasnya menjadi sangat berat
2. Allah SWT tersangat murka kepadanya.
3. Allah SWT akan menyiksanya dengan api neraka.

Nota : Saudara-saudaraku, ingatlah, jangan kita menganggap solat jemaah itu satu perkara kecil kerana ianya termasuk dalam sunat mu’akkad yang sangat dituntut – ada yang mengatakan ianya adalah fardhu kifayah.

Sumbangan: “Pak Syaikh” dari Kluang/Pasir Gudang Johor
Artikel oleh: Hamba Allah yang mengemudi perjalanan web Oh! Islam ini.

Sama-samalah kita memperbaiki diri

Read More......
Sumber:-Ana tertarik dengan posting diblog ini, dan mahu berkongsi dengan sahabat2 sekalian
http://www.satuhala.blogspot.com/2007/10/pembohongan-audio-azab-kubur_23.html



Sebelum membaca artikel di bawah, sila tonton video ini sampai habis dulu... jika ada masalah dengan video, anda boleh downloadnya dari youtube melalui link kawan saya ini...
http://www.youtube.com/watch?v=IqIgqlsogf4

Assalamualaikum warahmatullah. Baru-baru ini, sebelum bercuti hari raya, seorang sahabat pengunjung setia satuhala yang sering berutus email telah mengemailkan kepada saya sebuah file mp3 dengan tajuk azab kubur. Sesudah membuka email kirimannya, lantas saya save-kan di dalam sebuah folder untuk saya meneliti kandungan di mana-mana masa yang terluang nanti. Disebabkan sibuk dengan berbagai perkara, saya cuma sempat meneliti kandungannya dengan mendengarnya di dalam kereta semasa memandu untuk ke sebuah gedung membeli belah di Pulau Pinang.

Semuanya seperti biasa dengan keindahan melodi pujian kepada Pencipta dan rasa kasih dan rindu kepada Rasulullah s.a.w. yang diungkapkan dengan bait-bait lirik di dalam lagu-lagu yang dikongsi rakan tersebut dengan saya. Terima kasih atas pemberian tersebut, ianya sangat menyenangkan hati dan akal fikiran yang sepanjang Ramadhan ini diasak dengan pelbagai ujian. Tetapi keasyikan itu tidak lama, sebaik saja melompat ke track yang dinamakan dengan azab kubur, terdengar ungkapan kata-kata seseorang seperti sedang menyampaikan kuliah agama. Tanpa mengetahui siapa si penceramah itu dan tempat mana dia berceramah, saya terus menguatkan volume untuk mengetahui butir-butir apa yang cuba disampaikan penceramah tersebut. Dari gaya pertuturannya, berkemungkinan si penceramah tersebut berasal dari Indonesia dan khalayak yang mendengarnya juga berkemungkinan berasal dari negera yang bersaudara dan serumpun dengan Malaysia.

Di dalam ceramah tersebut, diceritakan mengenai satu penemuan yang agak mengejutkan oleh seorang Ahli Kaji bumi bernama Dr. Azzacove. Dengarkan butirannya di dalam audio yang dilampirkan di atas.

Selepas saja mendengar petikan audio selama 38 saat yang dimuatkan di dalam ceramah tersebut, serta merta satu perasaan gerun menyelubungi hati, minda dan perasaan saya. Mendengarkan jeritan jutaan manusia sepertimana yang dikatakan di dalam petikan ceramah tersebut segera mengingatkan saya dengan satu babak dalam filem Event Horizon lakonan Sam Neil yang menggambarkan kapal angkasa tersebut terlajak masuk ke dimensi yang tak sepatutnya dilaluinya. Dimensi tersebut digambarkan sebagai ‘neraka’. Begitu juga dengan babak dalam filem Constantine lakonan Keanu Reaves semasa watak tersebut menjelajah ‘neraka’ untuk mengambil tag tangan kembar kepada wanita yang cuba di tolongnya. Sangat menggerunkan babak yang digambarkan, sedangkan itu baru hanya gambaran babak yang divisualkan melalui khayalan manusia yang cuba menggambarkan apa itu neraka. Neraka sebenarnya tak tergambarkan. Semua yang diimaginasikan oleh akal manusia tidak sekelumit pun dapat menyamai dashyat apa yang dinamakan neraka itu sendiri. Sedangkan api neraka ciptaan Allah sendiri mengadu sakitnya diri mereka dimakan saudara-saudara mereka yang juga api neraka yang panas membakar. Seksaan Allah sangat pedih dan amat dashyat kepada mereka yang menerima kemurkaanNya. Lebih menyeksakan lagi ialah, tiadanya jalan keluar dari penderitaan yang bakal ditanggung oleh penghuninya. Di dunia, kebanyakan manusia yang tidak beriman, apabila dia menghadapi sesuatu masalah yang tak sanggup dihadapinya, dia akan mencari jalan untuk menamatkan riwayatnya sedangkan dia tidak tahu bahawa dengan membunuh diri itu sendiri, akan membuka masalah yang lebih dashyat iaitu kemurkaan Allah.

Disebabkan amat terganggu dengan ‘jeritan-jeritan’ yang masih terngiang-ngiang di dalam kepala, saya menutup rakaman tersebut dan memberhentikan kereta seketika. Perkara tersebut membuatkan saya terfikir untuk menyiasat akan kebenaran perkara ini kerana ianya sangat mengganggu minda saya.

Maka apabila sampai saja ke rumah, terus saya mengambil laptop dan membuat sedikit pencarian di internet. Akhirnya setelah menghabiskan masa di depan laptop hampir sehari suntuk, kebenaran yang saya cari-cari saya ketemuinya. Memang tidak mengejutkan apa yang saya temui itu kerana dari awal lagi saya sudah mempunyai persepsi bahawa perkara ini merupakan antara jutaan pembohongan yang saban hari di telan bulat-bulat oleh muslimin dan muslimat yang tidak mahu berfikir dulu sebelum mempercayai sesuatu.

Lantas teringat saya dengan peristiwa fitnah yang menimpa Saiditina Aishah r.a. isteri Rasulullah s.a.w.. Fitnah tersebut hampir menggoncangkan rumahtangga Rasulullah s.a.w. Sehinggalah wahyu dari Allah membersihkan tohmahan yang dilemparkan kepada isteri Rasulullah s.a.w. Wahyu dari Allah tersebut termuat di dalam surah An Nuur ayat 11 – 20.

Meskipun ayat-ayat tersebut berkisar tentang berita fitnah yang dilemparkan ke atas Saiditina Aishah r.a., Allah s.w.t. menegur perbuatan sampai menyampaikan berita tanpa usul periksa dan tidak tahu kebenarannya. Ini kerana ramai yang akan terkesan dengan akibat dari penyebaran berita sebegini.

An Nur 11
Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita yang amat dusta itu ialah segolongan dari kalangan kamu; janganlah kamu menyangka (berita yang dusta) itu buruk bagi kamu, bahkan ia baik bagi kamu. Tiap-tiap seorang di antara mereka akan beroleh hukuman sepadan dengan kesalahan yang dilakukannya itu, dan orang yang mengambil bahagian besar dalam menyiarkannya di antara mereka, akan beroleh seksa yang besar (di dunia dan di akhirat).

An Nur 14
Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu di dunia dan di akhirat, tentulah kamu dikenakan azab seksa yang besar disebabkan kamu turut campur dalam berita palsu itu;

An Nuur 15
Iaitu semasa kamu bertanya atau menceritakan berita dusta itu dengan lidah kamu, dan memperkatakan dengan mulut kamu akan sesuatu yang kamu tidak mempunyai pengetahuan yang sah mengenainya; dan kamu pula menyangkanya perkara kecil, pada hal ia pada sisi hukum Allah adalah perkara yang besar dosanya.


Allah s.w.t. juga menegur perbuatan penyebaran berita yang tidak diketahui kesahihannya terlebih dahulu. Berita-berita sebegini seharusnya diperhalusi dahulu oleh mereka-mereka yang arif dan mempunyai kuasa ke atas sesuatu supaya kebenarannya dapat dipastikan.

An Nisaa’ 83
Dan apabila datang kepada mereka sesuatu berita mengenai keamanan atau kecemasan, mereka terus menghebahkannya; padahal kalau mereka kembalikan sahaja hal itu kepada Rasulullah dan kepada - "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) di antara mereka, tentulah hal itu dapat diketahui oleh orang-orang yang layak mengambil keputusan mengenainya di antara mereka; dan jika tidaklah kerana limpah kurnia Allah dan belas kasihanNya kepada kamu, tentulah kamu (terbabas) menurut Syaitan kecuali sedikit sahaja (iaitu orang-orang yang teguh imannya dan luas ilmunya di antara kamu).


Sebagai Muslim kita seharusnya beringat kerana kita telah pun diperingatkan berulang kali dalam Al-Qur’an dan Hadis-Hadis Rasulullah s.a.w. tentang perkara ini. Jangan terus menyebarkannya sebelum kebenaran diperolehi. Perkara-perkara sebegini bukannya kecil kemudaratannya, tetapi sangatlah besar. Jika api perkauman yang dicanangkan, porak perandalah negara nanti akibatnya dari penyebaran berita berunsur fitnah ini. Jika kita menyebarkan sesuatu yang tidak betul mengenai Kekuasaan Allah, ianya membawa erti kita memfitnah Allah dengan mengatakan bahawa kawalanNya ke atas alam barzakh amat lemah dan dapat ditembusi dengan teknologi yang diusahakan oleh manusia. Sedangkan sepanjang pengetahuan saya cuma Rasulullah s.a.w. sahaja yang pernah mendengar azab kubur yang ditimpakan ke atas seorag pemuda yang tidak membersihkan dirinya dengan betul setiap kali dia membuang air. Padahal ketika itu, baginda dikelilingi oleh para sahabatnya yang tahap iman mereka antara yang tertinggi dalam umat Islam. Apakah Dr. Azzacove dalam cerita itu tadi lebih tinggi kasyafnya sehingga layak diperdengarkan tentang azab kubur (didakwa oleh penceramah tadi) atau pekikan ahli neraka sebagaimana yang didakwa media-media Kristian Televengalist.

Berbalik kepada cerita disebalik audio rakaman yang dikatakan sebagai suara ahli neraka (ini asalnya) dan versi yang diIslamkan iaitu suara ahli kubur (sepertimana yang didakwa oleh penceramah tadi). Setelah saya membuat carian di Internet, akhirnya saya menemui beberapa laman yang membincangkan tentang perkara ini. Cerita ini asalnya bermula apabila Trinity Broadcasting Network (TBN) pada akhir 1989 atau awal 1990 menyiarkan dalam siaran TV mereka rakaman audio ini yang dikatakan mereka diperolehi dari seorang Kristian Evangalist (Kristian Yang dilahirkan semula sama seperti pegangan George W. Bush dan golongan mereka inilah penyokong kuat rejim Zionis Israel) R. W. Schambach yang berasal dari Texas, Amerika (juga sama seperti tempat asal George W. Bush). Rangkaian TBN ini merupakan sebuah rangkaian fundamentalis Kristian yang bergerak cergas diseluruh dunia. Kini mereka bercawangan pula di Baghdad, Iraq. Menurut sumber tersebut, Schambach ini memperolehi cerita ini dari sebuah jurnal yang dikatakan oleh beberapa sumber sebagai Jurnal Saintifik yang diterbitkan di Finland malah ada juga sumber yang menyatakan bahawa cerita ini diperolehi dari sebuah ‘akhbar Finland yang masyhur dan amat disegani’. Kedua-dua sumber itu bersepakat dalam nama penerbitan akhbar tersebut dan menamakannya sebagai akhbar dengan nama Ammennusastia.

Apabila sebuah laman web dengan nama truthorfiction.com melakukan penyiasatan mendalam mengenai perkara ini, mereka mendapati bahawa ‘akhbar Ammennusastia’ ini bukanlah sebuah jurnal saintifik atau akhbar ternama seperti yang dinyatakan melalui sumber yang diperolehi sebelum ini. Tetapi Ammennusastia ini hanyalah merupakan sebuah risalah bulanan yang diedarkan kepada penganut-penganut Kristian di Finland.

Mereka, Ammennusastia , pula mengatakan mereka memperoleh cerita dan rakaman audio ini dari sebuah ‘artikel berita utama’ yang dimuatkan dalam akhbar Etela Sourmen. Siasatan selanjutnya menunjukkan bahawa cerita ini bukanlah sebuar ‘artikel berita utama’ dalam surat khabar Etela Sourmen sepertimana yang di dakwa. Ianya cuma merupakan surat pembaca kepada editor akhbar tersebut yang disiarkan dalam ruangan surat pembaca.

Lelaki yang menulis surat tersebut kepada editor Etela Sourmen pula memperolehi cerita tersebut dari seorang mubaligh Kristian Finland yang bernama Vaeltajat. Mereka kemudian menyatakan bahawa mereka memperolehi sumber cerita tersebut pula dari sebuah surat yang di tulis oleh orang Yahudi Kristian dari California, Amerika. Truthorfiction.com hanya dapat mengesan asal cerita ini sejauh ini sahaja.

Semenjak dari penyiaran yang dibuat oleh TBN itu, semakin banyak pertubuhan Kristian menggunakan rakaman audio tersebut bagi tujuan dakwah mereka bagi membuktikan bahawa Kitab Bible itu benar dalam membicarakan mengenai perihal api neraka dan seksaannya. Ramai yang telah terkesan dengan pembohongan ini akibat takut mendengar bunyi audio yang dirakamkan tersebut. Ianya sehingga kini dimuatkan dalam banyak laman web Kristian bagi tujuan dakwah. Sebagai contoh anda boleh lawati laman Godtube dengan klik linknya dibawah ini untuk memastikannya.
Terdapat banyak lagi laman web Kristian yang menyiarkan rakaman audio tersebut bagi tujuan dakwah mereka. Ini bagi mereka sebagai membuktikan bahawa kandungan Kitab Bible mereka yang menyatakan bahawa neraka itu terletak di lapisan bawah bumi sebagai benar.



Jika sumber artikel itu dikatakan sebagai rekaan, bagaimana pula dengan fakta berkenaan Dr. Azzacove dan ekspedisi pasukannya dalam penggalian lubang terdalam di bumi? Setelah membuat beberapa carian lagi, saya mendapati bahawa ekspedisi penggalian yang dimaksudkan itu memang wujud. Tujuan ekspedisi tersebut ialah untuk menggali sebuah lubang paling dalam sehingga mencecah 15,000 meter atau 15 km ke dasar bumi sehingga mencapai lapisan sempadan lapisan kerak bumi paling dalam yang bersempadan dengan lapisan Mantel. Sempadan ini dinamakan juga sebagai Mohorovičić discontinuity, atau "Moho." Pihak Russia telah membuat beberapa inovasi baru bagi membolehkan penggalian dengan kedalaman sedemikian rupa dapat dibuat. Bermula pada tahun 1962, projek ini dilakukan dibawah seliaan USSR's Interdepartmental Scientific Council for the Study of the Earth's Interior and Superdeep Drilling (Majlis Saintifik Antara Jabatan Bagi Penyelidikan Bahagian Dalam Bumi dan Penggalian Terdalam USSR). Projek ini dimulakan serentak dengan projek penerokaan angkasalepas USSR dalam pelumbaan mereka dengan Amerika Syarikat bagi menguasai angkasa. Setelah selesai membuat tinjauan tempat penggalian paling ideal, tahun 1965 menyaksikan Semenanjung Kola di Russia di pilih sebagai tapak kepada penggalian yang bakal dilakukan. Persediaan dari segi pembinaan tapak projek bagi membolehkan penggalian tersebut dibuat mengambil masa sehingga lima tahun dan disiapkan hanya pada tahun 1970. Tapak projek tersebut dilindungi oleh binaan setinggi 200 kaki. Kebiasaan yang digunakan dalam mana-mana penggalian sebelum dari itu terutamanya di tapak carigali minyak, kaedah yang digunakan ialah dengan menggunakan shaft penggerudi yang disambung-sambung dan ditambah bila kedalaman penggalian meningkat. Keseluruhan shaft yang disambung tersebut akan berputar bersama dengan mata penggerudi tersebut. Pihak Russia mendapati bahawa kaedah sebegini adalah tidak boleh digunapakai bagi penggalaian terdalam yang mereka rancangkan di Semenanjung Kola ini. Maka mereka mencipta satu inovasi baru iaitu dengan menggunakan kaedah di mana cuma mata penggerudi yang mencecah dan memecah batuan sahaja yang berputar manakala shaftnya kekal statik. Beberpa lubang penggalian telah di buat dan lubang yang paling dalam dicatatkan ialah lubang yang dikenali sebagai ‘SG-3’. Lubang berkenaan berdiameter 9 inci dan mencatatkan kedalaman 12.262 km atau 7.5 batu ke dalam kerak bumi. Penggalian mengambil masa sehingga 24 tahun untuk mencapai kedalaman tersebut.

Penggalian tersebut akhirnya dihentikan pada tahun 1994 pada kedalaman tersebut yang mana ianya kurang 2.7 km dari sasaran kedalaman asal yang mereka tetapkan iaitu 15 km. Projek ini dihentikan disebabkan oleh kelengkapan penggalian yang mereka ada tidak dapat mengatasi masalah peningkatan suhu yang cepat meningkat apabila lubang tersebut digali semakin dalam. Sebelum dari itu, pengkaji bagi penggalian tersebut telah membuat anggaran bahawa pada kedalaman sedemikian rupa, suhu batuan tersebut berkemungkinan akan mencatatkan suhu sebanyak 100°C (212°F). Tetapi apabila mata gerudi tersebut mencecah kedalaman 12.262 km tersebut, suhu yang dicatatkan ialah 180°C (356°F), lebih tinggi dari jangkaan mereka sebelum ini. Di samping itu di tambah struktur batuan pada kedalaman tersebut dan pada suhu tersebut, sifat batuan tersebut bersifat seakan-akan plastik yang mana pada setiap kali lubang dibuat dan mata penggerudi ditarik, batuan-batuan itu akan menutupi kembali lubang yang digali. Disebabkan ketiadaan teknologi yang wujud pada masa tersebut sehingga kini yang membolehkan para pengkaji tersebut mengatasi masalah yang dinyatakan tadi, maka penggalian lubang ‘SG-3’ tersebut dihentikan sehingga kini. Para pengkaji tersebut menganggarkan jika penggalain diteruskan sehingga kepada kedalaman 15 km, maka suhu batuan yang bakal dicatatkan berkemungkinan mencecah 300°C (572°F). Kedalaman 12.262 km yang dicatatkan tersebut hanya sebahagian sahaja dari kedalaman kerak bumi yang dianggarkan oleh pengkaji memiliki kedalaman antara 20 km hingga 80 km dalam. Kini tapak tersebut masih digunakan bagi kajian saintifik meskipun aktiviti penggalian kepada kedalaman seterusnya telah lama dihentikan. Tapak tersebut kini diuruskan oleh State Scientific Enterprise on Superdeep Drilling and Complex Investigations in the Earth's Interior atau dikenali sebagai Deep Geolaboratory.
Laporan mengenai kajian tersebut boleh di akses di link di bawah :

http://adsabs.harvard.edu/abs/2002EGSGA..27.3349L

Tidak dapat dipastikan siapa itu Dr. Azzacove dan pasukan yang dinyatakan dalam ceramah tersebut. Berdasarkan fakta penggalian yang diceritakan di atas, semua yang disebut dalam terjemahan yang dibaca oleh penceramah tadi sangat tidak bertepatan dengan fakta sebenar mengenai penggalian di Semenanjung Kola tersebut. Antara fakta yang bercanggah ialah ;
1)Penceramah tersebut meyatakan bahawa kedalaman yang dicapai kerja penggalian tersebut ialah 14.4 km padahal kedalaman yang dicatatkan ialah 12.262 km. perbezaan yang dicatatkan ini bukanlah kecil tetapi hampir kepada perbezaan 2000 m.

2) Penceramah tersebut menterjemah fakta yang salah mengenai suhu yang dicatatkan pada kedalaman penggalian yang dibuat. Si penceramah tersebut menyatakan bahawa suhu yang dicatatkan ialah 2000°C padahal suhu yang dicatatkan hanya sekitar 180°C.

3) Di dalam petikan yang diterjemahkan oleh penceramah tersebut menyatakan penggalian yang dibuat pada kedalaman tersebut dihentikan kerana lapisan terakhir dibawah kerak bumi yang dipecahkan itu adalah lubang kosong atau lohong. Padahal fakta penggalian menyatakan masih terdapat batuan panas pada kedalaman yang dicatatkan.

4) Penceramah tersebut menterjemahkan petikan yang dibacanya dengan menyatakan bahawa aktiviti penggalian yang dibuat tersebut dihentikan setelah mereka mendengar rakaman jeritaan jutaan manusia yang digambarkan sebagai berada di dalam neraka padahal aktiviti tersebut dihentikan kerana ketiadaan teknologi bagi membolehkan mereka mengatasi masalah batuan yang lembut seakan plastik yang sentiasa menutupi lubang penggalian yang mereka lakukan.

5) Penceramah tersebut juga menterjemah petikan yang menyatakan bahawa rakaman tersebut dilakukan dengan menggunakan ‘super sensitive microphone’ yang dimasukkan ke kedalaman yang dicatatkan. Sepertimana yang dikatakan didalam petikan tersebut, suhu yang dikatakan pada kedalaman tersebut mencatatkan 2000°C. Tiada kelengkapan rakaman yang boleh menahan suhu sedemikian rupa wujud di dunia ini pada ketika ini.

6) Kesalahan terbesar yang dibuat penceramah tersebut ialah dengan mengIslamkan versi propaganda Kristian televengelist ini dengan menukar ‘suara ahli neraka’ kepada ‘rakaman suara ahli kubur’. Kubur siapakah yang dikorek pada kedalaman 14.4 km? Setahu saya, ukuran kedalaman standard bagi mana-mana kubur bagi mana-mana penganut apa jua agama ialah sekitar hanya 7 kaki. Siapa yang di tanam pada kedalaman sedemikian rupa? Tolonglah.. tak larat dah ni....

7) Kemudian apabila si penceramah ini membuat ulasan berkenaan asap yang keluar dari lubang tersebut yang berbentuk seperti sayap kelawar, dia cuba mengulas dengan memberikan pandangannya dengan menyatakan boleh jadi bentuk tersebut menyerupai nama Allah... come on ya sheikh!!! Jangan menyatakan sesuatu tanpa mengkajinya terlebih dahulu! Saya telah mencari banyak gambar sayap kelawar untuk dibandingkan dengan nama Allah.. tetapi satu pun tak sama! Cuba saksikan dalam video saya di atas untuk mengetahui kebenarannya.

8) Penceramah ini kemudiannya menyatakan bahawa terdengar jeritan seperti orang bertakbir. Saya telah membuat analisis audio dengan memperbaiki mutu audio tersebut. Tetapi yang hanya kedengaran ialah bunyi ramai orang sedang sibuk seperti menyerbu sesuatu atau sedang menyaksikan sesuatu. Tiada langsung jeritan takbir!


9) Dia juga menyatakan bahawa rakaman tersebut ialah suara orang di seksa dalam kubur. Saya telah memperbaiki keseluruhan rakaman yang dibuat dan hasilnya seperti yang saudara dapat dengar dalam video di atas. Rakaman dengan bunyi sedemikian rupa boleh saja didapati di mana-mana kantin sekolah, pejabat, stesen bas, majlis perasmian, rumah terbuka Pak Lah, perarakan Thaipusam, pesta Pulau Pinang, dalam kelas yang cikgu tak masuk atau cikgu hari-hari tidur, bar-bar minuman dan sessi bertemu artis terkenal (yang sekadar tempelan majalah tak termasuk..), stadium di bahagian penyokong pasukan yang menang bola (yang kalah selalunya diam…) dan banyak tempat lagi. Tak percaya? Jika anda punyai handphone atau apa jua alat perakam yang boleh merakamkan audio atau suara, cuba pergi ke tempat-tempat yang saya nyatakan dan buat rakaman sendiri. Kalau tak ada, saya ingin cadangkan beberapa link di bawah untuk anda lawati. Ada tiga semuanya. Yang pertama majlis perasmian buku Harry Porter… anda pasti akan temui persamaan dengan audio suara azab kubur yang telah saya perbaiki. Yang kedua dan ketiga ialah video wrestling. Cuba anda dengarkan jeritan penontonnya.. pasti anda akan bersetuju dengan saya bahawa ianya sama dengan jeritan ‘ahli neraka’ tersebut:

3) http://www.youtube.com/watch?v=6uSaA37cJqM (warning bagi kaum hawa, video ini melibatkan aurat lelaki yang hanya berseluar superman dalam perlawanan wrestling, pejam mata dan cuma dengar jeritan penonton tersebut…)

Sebagai penutup saya ingin catatkan kata-kata Darwin’s Beagle, salah satu sumber di mana fakta-fakta di atas saya perolehi. Dia menyatakan..

Evolution says that we share a common ancestor with a jackass. It does not give us license to act like one.

Terjemahannya, (Teori) Evolusi menyatakan bahawa kita berkongsi nenek moyang yang sama dengan keldai. Tapi ini bukanlah ia bermakna kita diberi kebenaran untuk berkelakuan sepertinya.

Menang menyakitkan hati... walaupun sarcastic perkataannya itu, dia cuba meyedarkan khalayak Kristiannya yang ditipu oleh Puak Televengelist. Bagi saya pula, kita jangan jadi tiMah. tiMah ialah tipikal muslimin muslimah yang bersepah di dunia yang bila saja sesuatu perkara yang mengarut dibawakan kepada mereka, terus mereka percaya tanpa usul periksa. Teringat saya satu peristiwa lebih kurang tahun lepas bila sebuah pokok pinang mengeluarkan tandan yang berbentuk wajah seorang tua menghadap kiblat, lalu berpusu-pusulah tiMah-tiMah ke sana untuk menyaksikan orang tua itu menghadap kiblat sehinggakan hanya tandan pinang itu saja yang menghadap kiblat pada waktu sembahyang, sedangkan majoriti tiMah-tiMah di situ hanya memerhatikan wajah tua tersebut menghadap kiblat tanpa mereka melakukannya. Sampai bila kita nak jadi seperti ini? Dapat saja email terus forwardkan dengan tanpa usul periksa. Ini tak termasuk dengan berita meteor bakal hentam bumi pada tahun sekian-sekian yang akan mengakibatkan kiamat (umie safa minta saya komen perkara ni.. tapi tak sempat lagi...insyaAllah jika ada kesempatan saya akan lakukan... ), gambar toyol dalam botol, gambar toyol dalam pameran hantu yang saya nampak macam wajah usop sontorian (watak kartun melayu satu ketika dulu.. takut rakan-rakan saya dari luar Malaysia tak kenal nanti..) saja, berita bunga mawar di langit yang saya hampir menyampah menerimanya setiap hari oleh member baik (sorry la ben.. terglamer hang kat sini pulak...) saya yang sudah beribu kali saya nasihatkan supaya jangan diforwardkan berita atau sesuatu yang kita sendiri tak pasti kebenarannya atau salah tafsir sedangkan surah Ar Rahman yang dipetik berkenaan peristiwa mawar merah di langit itu menceritakan sesuatu yang lain. Apa nak jadi dengan kita semua? Mungkin perkara suara azab kubur ini sesuatu yang sudah lama berlegar dalam alam cyber ini, dan saya berterima kasih kepada rakan saya tersebut kerana memberikannya kepada saya di waktu saya lapang... kalau tidak, tentulah saya juga jadi tiMah sebab tak sempat nak study dan terus percaya... memang terkejut pada mulanya, tapi alhamdulillah kebenarannya dapat saya temui..

Al An’aam 67
Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya.
Harap artikel ini memberikan penjelasan dan manfaat kepada anda dan saya. Wallahua’lam.
Read More......

Mayat bayi separuh terbakar dijumpai di asrama UiTM



KUALA TERENGGANU: Seorang tukang sapu terkejut besar apabila menjumpai satu mayat bayi yang separuh terbakar di tempat pembuangan sampah di kawasan asrama Universiti Teknologi Mara (UiTM) Chendering, dekat sini.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah II Negeri, Supt K. Manoharan berkata berdasarkan keadaan fizikalnya, bayi itu dipercayai baru dilahirkan.

Tukang sampah berkenaan katanya, menjumpai bayi itu ketika sedang membakar sampah di kawasan tersebut.

Katanya jantina bayi itu belum dipastikan dan tali pusatnya masih melekat di badan.

“Setelah mendapati sampah di kawasan itu tidak terbakar sepenuhnya, tukang sapu terbabit telah menguis sampah di situ dan terkejut apabila menemui mayat seorang bayi di celah timbunan sampah itu,” katanya.

Tukang sapu lelaki itu kemudian membuat laporan polis dan siasatan awal mendapati bayi itu lahir cukup bulan dan sempurna.

Manoharan berkata bayi itu dipercayai terbakar semasa tukang sapu itu membakar timbunan sampah sejak petang semalam.

Mayat bayi berkenaan dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah untuk dibedah siasat.




..::LAKNATULLAH PADA MEREKA YANG BERTANGGUNGJAWAB, MOGA DIBERI KESEMPATAN UNTUK BERTAUBAT::..
wallahualam...
Read More......
Listen to Quran
Read More......
RASULULLAH s.a.w telah bersabda yang bermaksud:

"Bacalah surah Yassin kerana ia mengandungi 20 keberkatan", iaitu:

* Apabila orang lapar membaca surah Yassin, ia boleh menjadi kenyang.

* Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian.

* Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.

* Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut.

* Jika terpenjara akan dibebaskan.

* Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya.

* Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.

* Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan siksanya.

* Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.

* Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya.

* Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati al-Qurana itu ialah Yassin. Sesiapa membaca surah Yassin, nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali.

* Sabda Rasulullah s.a.w lagi, "Apabila datang ajal orang yang suka membaca surah Yassin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya".

* Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yassin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.

* Rasulullah s.a.w bersabda selanjutnya: "Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yassin dan rakaat kedua Tabaroka, Allah jadikan setiap huruf cahaya di hadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya di tangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik".
Read More......
Kepade mereke2 yang nak menghantar dan
menerime hantaran..fikir2kan...


“Sayang, tengok nih. Cantiknya AlQuran nih. Warna
keemasan. Sesuai untuk kita buat hantaran” pekik Jamilah
kepada Nabil..
“Sini pun cantik juga. Warna unggu keemasan. Mana satu
kita nak beli nih” balas Nabil.

Mereka sedang asyik mencari bahan-bahan untuk dibuat
hantaran. Tinggal satu lagi yang masih dicari-cari iaitu
AlQuran yang bakal dijadikan hantaran.

“Tapi, yang ni lagi best, ada terjemahan arab” keluh
Jamilah.

“Ala, awak bukan reti pun bahasa
arab” jawab Nabil. Tergelak Jamilah. Berbahagia rasanya
dapat calon suami seperti Nabil. Prihatin.

“Apa yang saudara cari tu. Nampak seronok saya lihat”
tegur pakcik berbaju putih. Jaluran baju ke bawah
menampakkan lagi seri wajah seorang pakcik dalam lingkungan
40-an.

“Oh, kami cari AlQuran. Nak buat hantaran. Maklumlah, nak
bina masjid” sengih Nabil. Jamilah ikut senyum tidak jauh
dari situ..

“Oh. Bagus lah. Adik selalu baca waktu bila?” pakcik
menyoal sambil tersenyum.

“Aa.. aa.. lama dah saya tak baca, pakcik“ teragak-agak
Nabil menjawab. Jamilah sudah di sebelah rak yang lain.

“Kalau gitu, tak perlu lah beli AlQuran kalau sekadar
hantaran. Kesian ALQuran. Itu bukan kitab hiasan, dik”
tegur pakcik berhemah.

“Alah, pakcik nih. Kacau daun pulak urusan orang muda.
Kami beli ni nak baca la” tiba-tiba Jamilah muncul dengan
selamba jawapannya.

“Oh, baguslah. Kalau gitu beli lah
tafsir ArRahman. Ada tafsiran lagi” cadang pakcik.
Mukanya nampak seperti orang-orang ahli masjid.

“Ala, besar lah pakcik. Kami nak pilih nih. Kiut lagi”
senyum Jamilah mengangkat bungkusan AlQuran warna unggu
keemasan. Saiznya kecil.

“Jangan lupa baca ya” pakcik dengan selamba sambil
meninggalkan pasangan tersebut.

“Sibuk je la pakcik tu” Jamilah mengomel.

Nabil kelihatan serba salah. Mungkin ‘terpukul’ dengan
kata-kata seorang pakcik yang muncul secara tiba-tiba.

Hari yang dinantikan sudah tiba. Mereka sudah bersolek.
Hari nan indah. Terlalu indah buat pasangan teruna dan dara
yang bakal disatukan. Nabil dan Jamilah tidak sabar-sabar
menantikan ucapan indah tersebut. Pak imam baru sahaja
sampai.

“Assalamualaikum semua” ucapan salam Pak Imam bergema.

Nabil bagai hidup semula. Dirinya terkejut. Jantung bagai
gugur serta merta. Mungkin tidak percaya apa yang
dipandangnya dihadapan.
Ahli-ahli keluarga berebut-rebut bersalaman dengan Pak
Imam. Mukanya berseri-seri. Janggutnya putih. Jubah putih.
Rambutnya ada yang berwarna putih.

“Inikah pengantin hari ini?” tegur selamba Ustaz Saad.

“Pak.. Ustaz.. kabar baik, pak... usta.. ustazz..”
jawab Nabil mengigil. Jamilah juga terkebil-kebil melihat
kelibat orang yang dikenali di kedai buku 2 bulan lalu.

“Oh, sebelum tu, saya suka mendengar bacaan adik Nabil.
Mudah-mudahan kita dapat mengambil manfaat dari bacaan
pengantin” cadang Ustaz Saad. Kelihatan orang ramai
mengiyakan. Maklumlah, ustaz Saad merupakan antara orang
dikenali oleh ahli-ahli sebagai penceramah tetap setiap hari
Khamis selepas maghrib.

Nabil menelan air liur. Baginya inilah saat paling
menyeramkan bagi dirinya. Peluh membasahi baju melayu satin
berwarna putih.

“Ss.. su.. surah apa ustaz?” Nabil cuba mengagahkan
diri. Jamilah masih melihat dari tepi tirai. Memegang
kepalanya. Seperti mengagak benda yang sebaliknya
berlaku.

“Oh, ayat yang mudah ja. Baca 3 ayat Surah ArRa’d”
kata ustaz Saad sambil menunjukkan baris giginya yang putih
hasil bersugi setiap solat mengikut sunnah nabi.
Surah Ar Rad


Surah Ar Ra'd

“Apa
benda nih”
detik hati Nabil.

“Bismillahirrahmaanirrahim
..ALL..MAA..
RIII..!!”
berlagu Nabil.

Kelihatan gemuruh satu rumah pengantin perempuan. Ada yang
keluar dari rumah menahan gelak. Ada yang mengeluarkan air
mata menahan
kelucuan. Ada yang menggeleng-geleng kepala. Ibu bapa
Jamilah merah padam wajahnya. Jamilah entah ke mana, mungkin
berpura-pura ke tandas.

“Baru ustaz tahu ada kalimah almari
di dalam ALQuran. Adik Nabil, cara bacanya seperti begini :
A’uzubillahiminnassyaitaan
irrajim..
Bismillahirrahmanirrahim..
ALIF.. LAMM.. MIMMM...
RAA..”
kedengar suara gemersik Ustaz Sa’ad.
Orang
ramai kelihatan ingin mendengar lebih banyak lagi alunan
irama ALQurannya.

Nabil berasa seperti kilat menyambar kepalanya.

“Nabil, kamu jangan
merendah-rendahkan kitab petunjuk iaitu AlQuran. Ianya
hendaklah dibaca bukan sekadar dijadikan hantaran. Malah
lebih malang perlakuan seperti ini seolah-olah menghina
ALQuran. Beli ALQuran kemudian menaruh di tempat-tempat
tinggi seolah-olah ianya sudah cukup bagi seorang
muslim”
tazkirah sudah bermula. Orang ramai memang senang cara
penyampaian ustaz Sa’ad.


“Tinggi mana pun kamu belajar, tiada
gunanya kitab yang tidak berubah ini tidak mampu kamu baca.
Kitab ini pasti begini rupanya, ayatnya tetap sama,
kedudukannya tidak sama. Malah, ketahuilah Allah akan
menjaganya sehingga hari kiamat. Nabil, kalau kamu tahu
orang-orang yang mengaku kitab AlQuran sebagai kitab
petunjuk kemudian diabaikan dia pasti dilaknat oleh AlQuran
itu sendiri. Tetapi beruntungnya orang-orangnya memanfaatkan
AlQuran setiap hari, membacanya, menghafalnya, mengamalkan
menjadikan hati terlalu tenang walapun dia bukannya seorang
yang tinggi pelajarannya, kaya hidupnya dan
sebagainya..”
penutup Ustaz Sa’ad
sudah dikagumi orang terutama yang mengikuti ceramahnya.

Hari semakin cepat berlalu.

Nabil sudah melalui hari-hari yang indah. Kitab ALQUran
yang menjadi hantaran pertunangan sudah menjadi diari
kehidupannya yang aktif setiap hari.

Pit.. Pit! Jangan lupa datang rumah ustaz malam nih. Kita
belajar sama-sama. Jangan lupa bawa isteri sekali ya Nabil.
SMS dari ustaz Sa’ad
tiba. Jamilah senyum disisi suaminya, Nabil.
Read More......
Sepasang suami isteri, dah lama kahwin tapi tak ada cahaya mata. Si suami teramat lah kedekut, bukan setakat taik idung masin,
Taik mata pun masin gak. Salah satu xtvt tahunan mereka ialah mengunjungi satu pameran udara.

Tahun pertama, si isteri nak sangat naik sebuah pesawat ringan. Pergilah mereka berjumpa dengan pilot pesawat tu.
"Encik, berapa saya kena bayar untuk menaiki pesawat ni?" tanya si suami
"Tak mahal encik, cuma RM50 untuk satu pusingan" jawab pilot tu..
"Uuiishh..mahalnya,tak jadi la saya nak naik" jawab si suami lalu menarik tangan Isterinya berlalu dari situ.
"Alaa... abang ni, RM50 pun nak berkira, Setahun sekali je bang, dah lama saya nak naik pesawat cam tu" rayu si isteri dengan nada manja dengan harapan si suami akan ubah fikiran.
"Jgn nak ngada2, RM50 tu banyak benda lain kita boleh beli"
Kecewalah si isteri atas sifat kedekut suaminya. Buka! nnya tak mampu,dlm bank melambak lagi duit dia.

Tahun kedua, mereka pergi lagi. Si isteri sekali lagi memujuk Suaminya untuk menaiki pesawat tu. Berjumpa lah mereka dengan pilot
tu, pilot yg sama tahun lepas. Tapi kali ni, bayaranya dah jadi RM80...
Apa lagi sekali lagi kecewa lah si isteri tadi.

Tahun ketiga, mereka Pergi lagi... Si isteri tadi awal2 lagi dah pujuk si suami untuk menaiki pesawat ringan tu.
"Baiklah, kalau bayaranya kurang dr RM30, kita naiklah"kata suami yang membuatkan si isteri menarik muka masam krn dia tahu bayarannya pasti akan meningkat lagi tahun ni.

Mereka menuju ke pesawat yang sama cam tahun lepas dan jumpa ngan pilot yang sama juga. Seperti yang dijangkakan, bayaranya dah jadi RM100.

Segeralah si suami menarik tangan isterinya berlalu dr situ. Si pilot td yang kesiankan si isteri yang saban tahun mengimpikan untuk
menaiki pesawat tu memanggil mereka semula.
"Encik, berapa yang encik sanggup bayar?"
"Aku cuma nak bayar bawah RM30 ajer"jawab si suami.

Setelah berfikir seketika, berkatalah si pilot tadi
"Baiklah, Encik boleh naik pesawat tu dengan bayaran RM20 sahaja tapi dgn satu syarat"
Gembiralah si suami tadi, RM20 ajer "tapi apa syaratnya"
"semasa di udara, encik dan isteri encik tak boleh Mengeluarkan satu suara pun. Kalau bersuara juga, saya akan kenakan bayaran
RM10 bagi setiap perkataan yang keluar dari mulut encik atau isteri encik" jawab pilot td sambil tersenyum.
"Baiklah saya setuju" jawab si suami dengan yakin bolehnya.

Maka, naiklah mereka akan pesawat tu. Pilot tadi pun ada niat lain sebenarnya. dia nak ajar si suami yang kedekut tadi.
Dia pun buat lah aksi2 acrobatik yang diakui membahaya. Macam2 aksi dia buat, tapi hairan gak dia sbb suami isteri yang duduk kat belakang dia tak menjerit pun.

Dia cuba lagi buat aksi2 yang merbahaya, berpusing2 pesawat tu, tapi still senyap gak. Setelah muslihat dia tak berjaya, pilot
tu pun mendaratkan lah pesawat dia. Rasa rugi pulak sbb cuma boleh dpt RM20 ajer. Bila dah mendarat, Cuma si suami yang turun dari pesawat tu.

"Ehh? mana isteri encik?"tanya pilot tu terkejut.
"Dia dah jatuh masa kau pusing2 pesawat tadi"
"Hahh apasal tak cakap"
"Kalau aku cakap nanti kena tambah bayaran lak" jwb si suami Sambil menghulurkan RM20 kepada pilot td dan terus berlalu...

Moral: Carilah suami yang mengasihi isterinya
Read More......
Related Posts with Thumbnails